محل تبلیغات شما
الگوریتم موتور جستجو
الگوریتم موتور جستجو
آموزش سئو سایت

الگوریتم سرچ گوگل برای بهینه سازی سایت و سئو در نتایج جستجوی وبسایت گوگل مورد استفاده قرار می گیرند ، موتور های جستجو از جمله گوگل دارای الگوریتم هایی هستند که طبق آنها سایت ها را در نتایج خود رتبه بندی می کنند ، الگوریتم در سئو به زبان ساده به معنی فرمول و نحوه محاسبه رتبه بندی سایت ها می باشد.
الگوریتم چیست ؟ الگوریتم بر خلاف اسم فلسفی ، تعریف ساده ای دارد این کلمه از ریاضیدان ایرانی خوارزمی گرفته شده و به معنی تشریح مراحل انجام یک کار می باشد.
صاحبان وب سایت که دوست دارند وب سایتشان در صف اول موتورهای جستجو قرار بگیرد همیشه به دنبال راه هایی برای این هستند که عملی را انجام دهند وب سایتشان به لحاظ فنی قابل فهم برای موتورهای جستجو باشد و با منطق های گوگل هم راستا باشد ، البته این کار کاملا فنی و تخصصی است ، موتورهای جستجوگر برای شناخت و درجه بندی وب سایت ها الگوریتم های متنوعی دارند که همه صاحبان وب سایت که میخواهند در اندازه گیری های این الگوریتم ها سهمی داشته باشند و شناخته شوند.

 

تعریف الگوریتم :
در یک تعریف عمومی به مجموعه ای از دستور العمل ها و فرمول هایی که با زبان رسا و دقیق به همراه جزئیات لازم و به صورت مرحله به مرحله به گونه ای اجرا شده باشند که هدف خاصی را دنبال کنند و شروع و پایان آنها نیز مشخص باشد ، الگوریتم گفته می شود.

 

الگوریتم دارای سه قسمت هست :
۱. تعیین ورودی
۲. انجام محاسبات
۳. تعیین خروجی

الگوریتم گوگل چیست ؟
الگوریتم های گوگل برای بهینه سازی و سئو در گوگل مورد استفاده قرار می گیرد فرایندی که موتور های گوگل بر اساس آن تجزیه و تحلیل وب سایت ها را انجام می دهند.
الگوریتم های گوگل شامل معادلات گوناگون و متفاوت و تابع است که برای کاربر نمایش داده شود.
خزنده موتور های جستجو همه اطلاعات و داده ها را گرد آوری کرده و ذخیره و نگهداری می نماید در حقیقت الگوریتم ها به شکل ریاضی می باشند که محتویات و اطلاعات توسط آنها طبقه بندی می شود تا زمانی که به این داده ها کاربر احتیاج داشته باشد.
موتور جستجوگر گوگل برای آن که بتواند بهترین و مفیدترین نتایج مرتبط با کلمه کلیدی جستجو شده توسط کاربر را نمایش دهد از الگوریتم های مختلفی جهت تحلیل سایتهای اینترنتی و مطالب آنها و نمایش آن ها در فهرست جستجوهای خود استفاده می کند.

google algorithm

الگوریتم موتور جستجو

بازاریاب فضای مجازی

آشنایی با انواع الگوریتم های گوگل :
الگوریتم های گوگل کدام ها هستند ؟
الگوریتم های گوگل به دو دسته تقسیم می شوند ، الگوریتم های اصلی که در واقع جز هسته اصلی گوگل هستند و بر اساس پارامترهای مختلف سایت های اینترنتی را رتبه بندی می کنند و الگوریتم هایی که به صورت جانبی برای شناسایی سایت های اسپم و یا بهبود نتایج جستجو و بهینه سازی پرس و جوهای کاربران استفاده می شوند ، برخی از الگوریتم های دسته دوم عبارتند از :
الگوریتم پنگوئن
الگوریتم پاندا
الگوریتم مرغ مگس خوار
الگوریتم کبوتر
الگوریتم PayDay Loan
الگوریتم Page Layout
الگوریتم Page Authority
الگوریتم کافئین
الگوریتم گورخر
الگوریتم mobilegeddon

 

هرکدام از این الگوریتم ها دستورالعملی را به اجرا در می آورند و نکاتی برایشان دارای اهمیت است ، در زیر به توضیح هرکدام از الگوریتم های بالا میپردازیم :

 

الگوریتم گوگل پنگوئن Penguin :
الگوریتم پنگوئن وظیفه شناسایی لینکهای اسپم و سایت هایی را که برای بهبود رنکینگ خود بکلینک خریداری می کنند به عهده دارد.
زمانی لینک های اسپمر تمامی اینترنت را گرفته بود و جعل در اعتبار لینک ها کاربران را به شدت آزار میداد الگوریتم پنگوئن وظیفه شناسایی لینک های اسپم و سایت هایی را که برای بهبود رنکینگ خود بکلینک خریداری می کنند به عهده دارد ، به طوری که کاربران با سرچ کردن به مقصد واقعی خود نمی رسیدند و مثلا با سرچ عنوان مورد نظر وارد جایی میشدند که به هیچ عنوان ارتباطی نداشت و از هدف دور میشدند ، همانطور که میدانیم گوگل برای سایتی که تعداد لینک ورودی به آن از سایتهای دیگر بیشتر باشد امتیاز بالاتری قائل شده و آن را در رتبه های بالاتر جستجو قرار می دهد ، این عمل باعث شده تا افرادی سودجو به صورت فله ای اقدام به قرار دادن لینک وبسایتهای دیگر کرده و بابت آن پول دریافت کنند.
پنگوئن گوگل با توجه به تعداد زیاد لینک گذاری در یک سایت و مرتبط نبودن لینک های قرارداده شده با محتوای آن سایت این اسپمرها را شناسایی نموده و هم وبسایت لینک گذارنده و هم وبسایت لینک دهنده را جریمه و از لیست جستجوها حذف می نماید.

penguin algorithm

الگوریتم پنگوین

بازاریاب فضای مجازی

الگوریتم گوگل پاندا Panda :
الگوریتم پاندا وظیفه شناسایی محتوای نامناسب و کپی شده از سایت های دیگر و روش های تقلب در داخل سایت مانند cloacking نمایش محتوایی مغایر با آنچه در موتورجستجوگر نمایش داده شده را به عهده دارد و با این کار سایت های با کیفیت پایین را از لیست جستجوها حذف و سایت های کیفیت بالا را جایگزین آنان می کند.
حتما بارها و بارها این را شنیده اید که در اینترنت مطالب به راحتی کپی می شود و در سایتی دیگر قرار می گیرد ، خوب این عمل فرآیند سئو را دچار اختلال میکرد و سایت های با کیفیت و دسته اول واقعا در میان انبوهی از سایت ها ناپدید میشدند و جایگاه خاصی نداشتند تا اینکه الگوریتم پاندا به یاری آن ها شتافت ، به این صورت که خزنده های این الگوریتم مدام به دنبال مطالب و محتوای دسته اول است و دیگر سایت ها را که مطالب را کپی می کنند را شناسایی و از لیست جستجو حذف می کند.
این الگوریتم به شدت با متن های کپی شده و کم ارزش مبارزه می کند و تاثیرات این الگوریتم روی زبان فارسی توسط مدیران سایت های ایرانی نیز مشاهده شد و این موضوع باعث گردید سایتهایی که متن دیگر سایتها را کپی میکردند در نتایج گوگل به شدت افت کنند و یا حذف شوند.
پاندا به دنبال مطالب دست اول و تولیدی توسط خود صاحبان وبسایتها میباشد و نسبت به ارتقای رتبه چنین سایتهایی اقدام می کند و در عوض رتبه سایت هایی را که فقط مطالب وبسایتهای دیگر را کپی برداری می کنند تنزل می دهد.

panda algorithm

panda algorithm
الگوریتم موتور جستجو

الگوریتم مرغ مگس خوار Hummingbird :
این الگوریتم بیشتر به تجزیه و تحلیل عبارات جستجو شده توسط کاربران می پردازد تا گوگل با این کار بتواند نتایج بهتری را به کاربران نمایش داده و نتایج خود را بهبود بخشد ، در واقع این الگوریتم تاثیر مستقیمی در نتایج رتبه بندی ندارد و صرفا عباراتی را که کاربر جستجو کرده بررسی می کند و بر اساس خواسته های کاربر سعی می کند بهترین نتیجه را نمایش دهد.

 

الگوریتم کبوتر Pigeon :
صورت مساله اصلی موتور جستجوی گوگل الگوریتم کبوتر است ، این الگوریتم به زبان ساده به شیوه خاص عمل می کند ، اطلاعات وبسایتهای اینترنتی در قفس های داده قرار می گیرند و در هر قفس تعدادی کبوتر وجود دارد که به بررسی محتوای این سایتها و مقایسه آنها با کلمه کلیدی جستجو شده می پردازند ، هر بار که مطلبی مناسب کلمه کلیدی پیدا کنند یک بار به آن نوک می زنند ، صفحاتی که بیشترین مقدار نوک به آنها خورده شده باشد در گوگل بالاتر نشان داده می شوند ، این الگوریتم به کاربران کمک می کنند بهتر به اهداف برسند حتی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و بومی ، مطلب و هدف مورد نظر را به کاربر نشان می دهد.
اگر در گوگل و گوگل مپ ، مثلا رستورانهای تهران را جستجو کنید ، خواهید دید که گوگل فهرستی از رستوران های داخل شهر تهران و حومه را به شما نمایش می دهد ، این در حقیقت کار الگوریتم گوگل کبوتر است ، گوگل به سمتی پیش می رود که کاربر با توجه به موقعیت GPS فعلی خود نزدیکترین مکان را برای دسترسی به خدمات خود پیدا کند.

الگوریتم PayDay Loan :
این الگوریتم برای مبارزه با سایت هایی که از کلمات کلیدی پربازدید برای سایتشان استفاده می کنند و در عمل به نوعی کار اسپم انجام می دهند طراحی شده است.
اتفاق افتاده است که کلمه کلیدی را جستجو کردید و وارد سایتی شدید اما محتوای مورد نظر را پیدا نکردید ، یک سری سایت هایی هستند که کلمات کلیدی پرکاربرد را برای سایت خود و صفحات آن استفاده میکنند تا جستجو ها را از آن خود کنند ، این الگوریتم با این سیستم مبارزه می کند.

 

الگوریتم Page Authority :
این الگوریتم به معنای قدرت صفحه می باشد و با استفاده از فاکتورهای مختلفی نظیر کیفیت محتوا ، میزان لینک ورودی از سایتهای دیگر ، تعداد بازدید کننده و زمانی که بازدیدکننده ها در سایت شما می گذرانند میزان قدرت صفحه وبسایت مشخص شده و در رتبه آن در گوگل تاثیرگذار است.
اعتبار سنجی و قدرت سنجی وب سایت شما ، به این مفهوم که سایت با استفاده از فاکتورهای مختلفی نظیر کیفیت محتوا ، میزان لینک ورودی از سایتهای دیگر ، تعداد بازدید کننده و زمان و وقتی که بازدیدکننده ها در سایت شما می گذرانند میزان قدرت صفحه وبسایت مشخص شده و در رتبه آن در گوگل تاثیرگذار است.

 

الگوریتم Page Layout :
این الگوریتم نسبت به شناسایی و جریمه‌ وب‌سایتهایی که در خود تبلیغات آزاردهنده دارند طراحی شده است ، این تبلیغات ممکن است به صورت پاپ آپ ، فلشی و یا در بین پستها قرار داشته باشند که علاوه بر کاهش لود سایت و ایجاد مشکل در پیدا کردن مطلب اصلی ، موجب آزار بیننده نیز می شود ، گوگل با استفاده از الگوریتم پیج لایوت به مبارزه با چنین وبسایتهایی می پردازد.

 

الگوریتم کافئین Caffeine :
این الگوریتم شبیه به الگوریتم مرغ مگس خوار برای سرعت بخشیدن به نتایج جستجو و همچنین اختصاصی تر کردن آنها برای کلمه کلیدی وارد شده طراحی شده و تعامل نتایج جستجو با محتوای شبکه های اجتماعی را به میزان زیادی افزایش داده است ، بنابراین در حال حاضر فعالیت در شبکه های اجتماعی به میزان زیادی روی سئوی سایت تاثیر مثبت دارد.

 

الگوریتم گورخر :
این الگوریتم جهت کیفیت سنجی فروشگاه های اینترنتی طراحی و اجرا شد و جلوی ترویج و گسترش فروشگاه های اینترنتی تقلبی را میگیرند ، طراحی سایت به صورت واکنش گرا یا ریسپانسیو ، داشتن بارکد برای تمامی کالاها ، استفاده از کوپن های تخفیف برای تشویق کاربران به خرید این محصولات ، ایجاد مقایسه با کالاهای موجود در سایتهای دیگر ، کم شدن مراحل خرید و راحتی خریدار ، وجود قیمت روی کالاها ، وجود آدرس معتبر برای فروشگاه عواملی هستند که گوگل در این الگوریتم خود به آنها توجه می کند.

 

الگوریتم Mobilegeddon :
با توجه به مصرف موبایل اینترنت و نسبت های آماری نسبت به دیگر دیوایس ها گوگل جدیدترین الگوریتم خود را اعلام کرد این الگوریتم جزو جدیدترین الگوریتم های گوگل به حساب می آید که اعمال گردیده است ، سایت هایی که در صفحات تبلت و گوشی های همراه به خوبی نمایش داده نمی شوند به تدریج از نتایج جستجو حذف خواهند شد ، یکی از راه هایی که سایت را منطبق با صفحه نمایش موبایلها و تبلت ها طراحی کنیم استفاده از جی کوئری و کتابخانه جاوا اسکریپت Bootstrap است یا حتی با دستور مدیا در CSS نیز می توانید سایت خود را واکنش گرا یا ریسپانسیو بفرمایید.

الگوریتم موتورهای جستجو

تغییر الگوریتم به چه معناست ؟
در گذشته الگوریتم گوگل به ندرت تغییر می نمود در صورتی که وب سایت شما در رتبه ۱ برای یک کلمه کلیدی خاص قرار می گرفت این تضمین شده بود که وب سایت شما در این مکان باقی بماند تا آپدیت بعدی از راه برسد که تا هفته ها یا ماه ها ممکن بود اتفاق نیفتد سپس آنها به روز رسانی دیگری را ارائه می کردند و همه چیز تغییر می کرد بنابراین سایت ها باید به همان وضعیت منتظر می ماندند تا به روز رسانی بعدی اتفاق بیفتد.
همه این موارد با راه اندازی کافئین Caffeine در سال ۲۰۱۰ تغییر کرد از زمانیکه کافئین راه اندازی شد نتایج موتور جستجو چندین بار در یک روز تغییر می کرد به جای چند هفته یکبار ، گوگل بیش از ۶۰۰ تغییر در الگوریتم های خود در یک سال ایجاد می کند و اکثریت قریب به اتفاق آنها را اعلام نمی کند اما وقتی گوگل یک تغییر واقعا بزرگ ایجاد می نماید روی آن یک نام می گذارند و معمولا یک اطلاعیه صادر می کنند و هر شخصی در دنیای سئو دیوانه وار برای کشف کردن و درک تغییرات تلاش می کند تا از آنها به سود خود استفاده نماید.
سه تا از بزرگترین تغییراتی که در سال های اخیر اتفاق افتاده است عبارتند از : الگوریتم پاندا ، الگوریتم پنگوئن و مرغ مگس خوار هستند.

 

تاریخچه ای از آپدیت الگوریتم های گوگل :
سال ۲۰۰۰ میلادی ، Google Tool Bar ، تولبارهای مرورگر که راحت روی بروزرها نصب می شدند و پیج رنک سایت ها را مشخص می نمودند.
سال ۲۰۰۲ میلادی ، PageRank گوگل منسوخ می گردد.
اوایل سال ۲۰۰۳ میلادی ، اصطلاح Google Dance از شهر Boston عرضه می شود تا نوسان را در رتبه ها شاهد باشیم.
اواسط سال ۲۰۰۳ میلادی ، ممنوع شدن Hidden Text و منع استفاده از پراپرتی هایی CSS مانند display none و opacity 0 که در لینک بیلدینگ معمولا استفاده می کردیم و به Cassandra مصطلح بود.
اواخر سال ۲۰۰۳ میلادی ، Google Supplement Index ، گوگل ظرفیت های را برای ایندکس بیشتر صفحات سایت ها افزایش داد تا محتوای صفحات در نتایج بیشتر دیده شوند.
اوایل سال ۲۰۰۴ میلادی ، Florida ، بهبود یافتن قابلیت Context محتوای صفحات وب به جای Keywords کلمات کلیدی را معرفی نمودند.
اواخر سال ۲۰۰۴ میلادی ، Brandy ، افزایش معناگرایی سایت ها LSI Latent Semantic Indexing که به آنالیز کلمات کلیدی و محتوای سایت ها برای ایندکس شدن اشاره داشت.
اوایل سال ۲۰۰۵ میلادی ، Personalised Search که برای نگهداری و ذخیره جستجوهای قبلی کاربران در گوگل به وجود آمد تا راحتی را برای جستجوهای مرتبط بهدی مردم فراهم نماید.
اواسط سال ۲۰۰۵ میلادی ، Business Maps نقشه گوگل برای جستجوی محلی ارائه شد تا تمرکز روی Local Search بیشتر شود.
سال ۲۰۰۶ میلادی ، Big Daddy ، تغییر زیر ساخت خزیدن Crawl و ایندکس Index را به طور چشمگیر ارائه نمودند.
سال ۲۰۰۷ میلادی ، Universal Search ، اخبار و تصاویر و ویدیوهای یکپارچه مانند اطلاعات ویکیپدیا را در نتایج جستجوها لیست نمود.
سال ۲۰۰۸ میلادی ، Suggest Update ، برای کمک به جستجوکنندگان زمانی که کسی عبارتی را در گوگل می نوشت ده کلمه به او پیشنهاد می شد و دنباله از کلماتی که بیشترین جستجو را با کلمه ای که کاربر نوشته به او پیشنهاد می گردد.
سال ۲۰۰۹ الگوریتم کافئین Caffeine ارائه گردید.
سال ۲۰۱۱ الگوریتم پاندا Panda معرفی شد.
سال ۲۰۱۲ الگوریتم پنگوئن Pinguin عرضه گشت.
سال ۲۰۱۳ الگوریتم Payday-Loan برای مبارزه با سایت هایی که Black Hat SEO بودند معرفی شد.
سال ۲۰۱۴ الگوریتم مرغ مگس خوار Hummingbird که تکمیل شده هسته کافئین بود نتیج جستجوها را کمی تغییر داد.
سال ۲۰۱۵ الگوریتم کبوتر Pigeon برای بهبود جستجوهای محلی ، Search Result را در هر منطقه با مناطق دیگر متفاوت نمود.
سال ۲۰۱۶ الگوریتم Pirate دریایی آپدیت شد تا کاهش چشمگیر رتبه را در سایت هایی که با ی مطالب و نادیده گرفتن حق کپی رایت محتوا سرقت می کردند شاهد باشیم.

 

جمله پایانی :
الگوریتم ها فرمول هایی هستند که اگر این فرمول ها را درک کنید و از آنها به درستی استفاده کنید سایت شما در نتایج موتورهای جستجوی Google Bing Yahoo در رتبه اول قرار خواهد گرفت ، راه رسیدن سایت ها به رتبه های بالا را الگوریتم ها تعیین می کنند پس ما نیز باید وبسایتمان را با این الگوریتمها هماهنگ نماییم.

منبع:http://www.ecommercerazavi.blogfa.com/

گوگل ادوردز چیست و چگونه در گوگل تبلیغ کنیم؟

خطای 404 چیست ؟ رفع خطای 404 و تاثیر آن در سئو

Crawler چیست؟ Spider چیست؟ بررسی مفهوم عنکبوت در سئو به زبان ساده

، ,الگوریتم ,سایت ,های ,گوگل ,ها ,این الگوریتم ,سایت ها ,می کند ,میلادی ، ,الگوریتم های ,نظیر کیفیت محتوا ,تعداد بازدید کننده ,برای بهبود رنکینگ ,پنگوئن وظیفه شناسایی

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها